Data orgasmus, Miloš Endrle a StartupYard 2013

Skoro přesně před rokem mě Jarda Gergic seznámil s Milošem Endrlem. Do Miloše jsem se zamiloval "na první dobrou". Dodnes vzpomínám jak mě zaujalo jejich hackování Google Analytics, aby z nich získávali agregované eventy z her. Pokud mě pamět neklame, vypálili tím trochu rybník Kontagentu, který se tehdá nějak specializoval na "gaming analytics". 

Minulý pátek mě zatáhl Miloš do novýho Geewa kanclu. Povídali jsme si o jejich krutopřísný infrastruktuře zpracovávající stovky milionů eventů v reálném čase!

Poslouchat Miloše je něco jako bavit se s Michalem Buzkem ze Seznamu - oba mají nadání koukat na surový data, mluvit o jejich transformacích a přitom ale ve stejnou chvíli přemýšlet o hodnotě informací, které z toho vypadnou. S lehkou nadsázkou jde říct, že povídání si o jejich dashboardech je takový "data orgasmus".

Miloš je mentorem ve StartupYardu. Tam potkal "šílenost" HowDoI, za kterou stojí Lukáš Haraga. Miloš Lukášovi jeho startup asi dost disassembloval, aby to pak spolu poskládali znovu. Myslím, že se zadařilo...

Aircharts.co

Ten samý pátek do Geewa kanclu dorazil Lukáš a asi 2 hodiny jsme si spolu povídali o jejich pivotu. Lukášův startup se teď nově jmenuje Air Charts a má za cíl prezentovat (business) informace ve správnou chvíli na správném místě. 

Mají hotový prototyp, který v reálném čase nasává data z Google Analytics a ze sociálních sítí. Tyhle "traffic" data mashuje a výsledky ukazuje na webu v takové transparentní vrstvě - přesně to co potřebujete vědět, přesně tam kde to má být. 

Z toho se ještě na zadek neposadíte, ale představte si, že jste nákupčí v Alza.cz a na webu vidíte u konkrétní sekce (třeba brašny na notebooky) kolik se za posledních 7 dní utratilo za Sklik kampaně, jaký byly cíle v Google Analytics a kolik lidí vrátilo zboží do 14 dnů. Tyhle vratky pak můžete řezat podle nějakých behaviorálních parametrů vztažených k Sklik leadům. To je  kruciální vlastnost - bezešvá integrace analytiky (externí a interní data) pro obchodníky a marketéry, prezentovaná "jakoby mimoděk".

Úspěch Aircharts bude podle mě spočívat v tom, jak dobře se jim podaří celou věc domyslet a nepřekombinovat. Na takto odlehčeném dashboardu nesmí být bordel. Přirovnal bych to ke kokpitu F-22 Raptor za $350M - když je potřeba střílet, nezajímáte se o objem metanu v prdech odsátých z vaší sedačky... (pokorně předpokládám, že letadlo za takový prachy umí odsávat prdy)

Zajímavé bude sledovat, co na to lokální CZ investoři. Mám tak nějak nepodložený pocit, že většinou neumějí pustit kačku, aniž má projekt zákazníkem zvalidované MVP. Skromně bych tady konstatoval, že jakmile to kluci zvalidují, nebude snadné se jim vetřít do přízně. Proč? Protože:

Při psaní jsem poslouchal 112 od Martina Halamíčka. Potěší mě, když mi tweetnete tipy na další hudbu!