Jak hlídáme útratu v našem Amazon AWS účtu?

Dlouhodobě jsem řešil, jak se dívat na náklady v Amazon AWS. Před lety jsme platili pár dolarů, pak stovek a dneska se nám měsíční účet pohybuje mezi 80.000 až 120.000,- Kč (a trend nepříjemně roste). Mimo jiné jsme si na to zařizovali dedikovanou platební kartu, protože když jsem odklikával na ČSOB kartě limit 150kKč pro platby na internetu, začlo mi pak bejt nepříjemný její číslo strkat kamkoliv jinam.

Za poslední dobu Amazon v “billingu” udělal poměrně pokrok, ale pořád to není to co bych chtěl. Platí, že nemají žádnou motivaci vás upozornit na zbytečně běžící služby (ze kterých jim padají $$) a rozhodně moc nepomáhají s optimalizací účtu. 

Pak jsem náhodou objevil službu Cloudability z Portlandu. Je skvělá! 

Platíme $49/měsíčně (cena je odvozená od útraty na AWS) a hned po prvním zapnutí jsem objevil různé zapomenuté Elastic IP adresy, neběžící LoadBallancery a (to bolelo nejvíc) pár velkých EBS s Provisioned IO, které se nepoužívaly. Spolehlivě jsem si povypínáním těhle AWS služeb ušetřil na 2~3 měsíce provozu Cloudability :-)

Jak to funguje?

Amazon umí logovat detaily o využití infrastruktury do S3 bucketu. Zapíná se to v sekci Billing > Preferences:


Data jsou poměrně pěkně čitelná:


ale scházel jim “nástroj” na míru. 

Kromě kvanta pěkně připravených pohledů na útratu, umí Cloudability dělat ad-hoc reporty až tří dimenzí a tří metrik (zamazal jsem hostname a jména klientů)


a posílat denní reporty s útratou:


Na ty koukám letmo na mobilu a hned je mažu. Jediné co sleduju je, zda tam není nějaký šílený skok (používáme SPOT instance s vysokým "bidem" a může se nám to poměrne snadno to stát).

Kdyby tohle měl Petr O. od svého providera, nemusel by se s nima hádat o meloun za konektivitu (k hacklýmu serveru jeho zákazníka, který měl blbej tarif na přenesený data)


... protože by si "průseru" všiml ihned.

Používáte-li AWS, určitě Cloudability zkuste, stojí to za investované úsilí!